ďťż

Jak legalnie tuningować motocykl?

Serwis znalezionych haseł

Disecta Membra

Jak legalnie tuningować motocykl?

Tuning na dobre zakorzenił się w środowisku motocyklistów. Miłośnicy jednośladów prześcigają się w przerabianiu motocykli. Trzeba jednak wiedzieć, że nie wszystkie przeróbki motocykla są dozwolone. Co wolno a czego nie wolno? O tym poniżej.

http://m.onet.pl/_m/9bd537ff64d3b4cb221603fc2cfe84bd,0,1.jpg

Z każdym rokiem na naszych drogach pojawia się coraz więcej motocykli. Nie dziwi już nikogo widok Ceberki czy też Gsxr-a. Są jednak ludzie, którzy chcą, aby ich motocykl wyróżniał się pośród innych pojazdów.

Tuningowe wprowadzenie

Motocykl, podobnie jak samochód może wzbudzać zachwyt nie tylko wyjątkowym, oryginalnym wyglądem, ale również możliwościami technicznymi. Sam tuning można podzielić na kilka kategorii. Wyróżnia się tuning mechaniczny, optyczny oraz elektroniczny. Wiadomo, że ze względu na mniejsze rozmiary motocykla aniżeli samochodu oraz specyfikę jego konstrukcji, dwa kółka można zmodyfikować nie do poznania. Sprzęt po tuningu prezentuje się zupełnie inaczej, ale również sama jazda przerobioną maszyną jest niepowtarzalna i daje wiele pozytywnych emocji.

Tuning optyczny

Odpowiedzi na pytania czy i jak wolno modyfikować motocykl znajdują się w dwóch aktach prawnych. Pierwszy z nich to znane każdemu kierowcy przepisy o ruchu drogowym, natomiast drugi to Rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia. Modyfikując wizualnie motocykl musimy pamiętać o przestrzeganiu podstawowych wymiarów technicznych. Dotyczy to zwłaszcza sytuacji, kiedy chcemy wymienić np. lusterka, owiewki, kierunkowskazy.

Zgodnie z art. 2 ust. 10 wyżej wymienionego rozporządzenia: Długość pojazdu nie może przekroczyć w przypadku motocykla 4.00 metrów. Następnie w ust. 10 tego samego artykułu - Wysokość motocykla nie może przekraczać 2.50 m. Co do szerokości odpowiedzi udziela ust.12: Szerokość motocykla nie może przekraczać 2.00 m.

Wymagania odnośnie masy motocykla, określa załącznik do dyrektywy 93/93/EWG, przy czym dopuszczalna masa całkowita motocykla jednośladowego nie może przekroczyć maksymalnej masy całkowitej określonej przez producenta. Analizując powyższe przepisy łatwo można stwierdzić, iż samo ulepszanie motocykla jest dopuszczalne pod warunkiem, że zachowa się wskazane wymiary. Chciałbym poruszyć jeszcze kwestię jazdy motocyklem z coraz częściej widywanym na ulicach naszych miast tylnym stelażem do stuntu. W przepisach prawa nie ma jasnego sformułowania zabraniającego tego rodzaju modyfikacji, jednakże cały czas musimy pamiętać o przepisach, o których była już wcześniej mowa. Warto również wiedzieć, że po drogach nie można poruszać się crossami i torówkami jeżeli nie są one dostosowane pod względem technicznym do wymogów prawnych. Samo ubezpieczenie nie stanowi jeszcze uprawnienia do poruszania się tego rodzaju motocyklami po drodze.

Tablice rejestracyjne

Kontrowersyjną sprawą jest w przypadku kontroli drogowej sposób mocowania i oświetlania tablicy rejestracyjnej. Każdy właściciel pojazdu ma obowiązek dbać o to, żeby tablice rejestracyjne były widoczne. Ważne jest również, to, że muszą one być czyste i nieuszkodzone. W przypadku, kiedy mamy brudną, pogiętą, uszkodzoną lub zakrytą tablicę policjant ma obowiązek wystawić mandat. Podstawą do tego jest naruszenie art. 60 ust.1 pkt 2 prawa o ruchu drogowym w związku z art. 97 kodeksu wykroczeń. Wysokość grzywny może wynieść od 50 do 100 złotych.

źródło: /moto.onet.p

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • russ.xlx.pl