ďťż

Fiat 126p

Serwis znalezionych haseł

Disecta Membra

Fiat 126, samochód osobowy produkowany w Polsce od 1973 do 2000 roku (Polski Fiat 126p), a we Włoszech od 1973 do 1979. Polska wersja licencyjna produkowana była przez Fabrykę Samochodów Małolitrażowych w Bielsku-Białej oraz w Tychach.

Charakterystyka ogólna samochodu:

Dane charakterystyczne: Opis i wartości liczbowe

Typ silnika:
126 A2

Gaźnik:
Weber 30DGF3/150 lub Jikov 30SPDR, dwugardzielowy, opadowy, dolnossący, z urządzeniem rozruchowym sterowanym ręcznie, sterowany siłownikiem podciśnieniowym, z pompką przyspieszającą

Cykl pracy:
czterosuwowy, z zapłonem iskrowym

Liczba i układ cylindrów:
2, układ rzędowy, poziomy

Pojemność całkowita:
652 cm?(Fiat 126 Bis 703 cm)

Średnica cylindrów:
80mm

Skok tłoka:
70mm

Stopień sprężania:
8,6

Moc maksymalna (DIN):
18,5 kW (24,2 KM)

Moment maksymalny (DIN):
47 Nm (4,8 kGm)

Prędkość obrotowa momentu maksymalnego:
3000 obr./min

Pompa paliwa:
przeponowa, wydatek 45 l/h

Filtr powietrza:
suchy z wkładem papierowym

Smarowanie:
z pompą o zazębieniu wewnętrznym, z filtrem odśrodkowym

Rozrząd:
górnozaworowy, z napędem łańcuchowym

Chłodzenie:
powietrzem, wymuszone przez napędzany mechanicznie wentylator, sterowane termostatem

Sprzęgło:
mechaniczne, jednotarczowe, suche, ze sprężyną talerzową, sterowane mechanicznie

Skrzynia biegów:
mechaniczna, 4-biegowa II, III i IV biegi synchronizowane
Przekładnia główna:
stożkowa o uzębieniu śrubowym, zblokowana ze skrzynką biegów, przełożenie przekładni głównej 9/39

Hamulec roboczy:
bębnowy, sterowany hydraulicznie, o niezależnych obwodach na koła przednie i tylne, działający na 4 koła, z samoczynną regulacją luzu między bębnem a szczęką

Hamulec awaryjny (postojowy) działający na koła tylne, sterowany dźwignią ręczną

Oznaczenie obręczy kół:
4,00B*12H lub 4,00B*12H2

Oznaczenie i wymiar opon:
135/80-SR12

Ciśnienie w ogumieniu:
przód 0,14 MPa (1,4 bar), tył 0,20 MPa (2,0 bar)

Przekładnia kierownicza:
zębatkowa, z listwą zębatą i zębnikiem

Przełożenie przekładni:
38 mm/obr.

Minimalna średnica skrętu:
8,6 m

Luz kątowy koła kierowniczego po ustawieniu kół do jazdy na wprost:
8o

Zawieszenie:
przednie:
niezależne z wahaczami poprzecznymi i resorem półeliptycznym mocowanym dwupunktowo,
amortyzatory hydrauliczne
tylne:
niezależne z wahaczami skośnymi, sprężynami śrubowymi i amortyzatorami hydraulicznymi

Napięcie instalacji elektrycznej:
12V

Pojemność akumulatora:
36 Ah

Alternator:
typ A115-43 produkcji ZEM lub typ AA125R-14V-45A produkcji Magneti Marelli

Rozrusznik:
R76a-0,6/12

Aparat zapłonowy:
typ 3459 ZELMOT lub Magneti Marelli

Świece zapłonowe:
Iskra FE65PRS-Super, Magneti Marelli F7LCRChampion RN9YC, Bosch WR7DC

Masa:
Własna(w stanie gotowym do drogi): 645 kg
Dopuszczalna masa całkowita: 990 kg
Dopuszczalne obciążenie użytkowe: 345 kg (4 osoby + 65 kg bagażu)
Dopuszczalne obciążenie bagażników:-- przedniego-- tylnego-- dodatkowo zamocowanego na dachu samochodu 25 kg; 40 kg; 30 kg
Dopuszczalne naciski:-- na oś przednią-- na oś tylną 4,0 kN6,30 kN
Prędkości maksymalne na biegu:
I- 30 km/h
II- 50 km/h
III- 80 km/h
IV- 105 km/h
R- 25 km/h

Zdolność pokonywania wzniesienia na biegu:
I- 24%
II- 14%
III- 8%
IV- 4,6%
R- 26,3%
Długość samochodu w zależności od zastosowanych zderzaków: 3054 do 3129 mm.

Materiały eksploatacyjne

Miejsce przeznaczenia Materiał eksploatacyjny Ilość Uwagi dm3 kg

Zbiornik paliwa: Etylina 94 21 dm? W tym 5 dm? rezerwy
Miska olejowa silnika z filtrem Oleje silnikowe typu SE lub SD, klasy wg SAE zgodnie z zaleceniami podanymi w instrukcji obsługi 2,35dm? (2,1 kg)
Obudowa bloku napędowego: Olej przekładniowy Hipol MF 80W/90 1,1 dm? 1,0 kg
Obudowa przekładni kierowniczej: Olej Hipol 15F wg SAE 90 EP lub smar K 854 0,12 dm? (0,127 kg)
Układ hydrauliczny hamulców: Płyn hamulcowy R3 0,35 dm? (0,35 kg)
Amortyzator przedni: Olej do amortyzatorów hydraulicznych 0,13 dm? (0,12 kg)
Amortyzator tylny: 0,11 dm? (0,10 kg)
Zbiornik spryskiwaczy szyb: Lazuron, Autowidol 4,0 Można stosować inne płyny dopuszczone przez CPN
Zbiornik i układ chłodzenia Borygo, Paraflu 4,5 dm? - to dotyczy wersji 126BIS, standardowy maluch nie był czajnikiem, czyli chłodzony był powietrzem.

Historia

1972 - powstała Fabryka Samochodów Małolitrażowych w Bielsku-Białej.
6 czerwca 1973 - pierwszy, zmontowany z włoskich części Polski Fiat 126p. Kosztował 69 tys. złotych (średnie zarobki w owym czasie wynosiły ok. 3,5 tys. złotych).
22 lipca 1973 - oficjalne uruchomienie linii produkcyjnej (do końca roku powstało 1500 "maluchów").
wrzesień 1975 - uruchomiono produkcję w zakładzie w Tychach.
1977 - zwiększenie pojemności silnika do 652 cm? z dotychczasowych 594 cm?. Uzyskano wzrost mocy do 17,7 kW. Prądnicę prądu stałego zastąpiono alternatorem, powiększono średnicę hamulców bębnowych do 185 mm oraz wprowadzono nowe obręcze kół jezdnych.
1978 - Wycofanie silnika o pojemności 594 cm?, zmiany nadwozia (min. wydłużenie auta o 55mm).
1979 - Pozostawienie FSM jako jedynego producenta Fiata 126.
1981 - Zostaje wyprodukowany 1 000 000 Polski Fiat 126p.
kwiecień 1985 - Zmiany mechaniczne i kosmetyczne, wariant FL ("face lifting" - eliminacja ostrych krawędzi - dostosowanie do wymogów europejskich.
1985 - Zostaje wyprodukowany 2 000 000 Polski Fiat 126p.
1987 - Rozpoczęcie produkcji Fiata 126p Bis (700 cm?).
1991 - Prezentacja modelu z nadwoziem cabrio (Bosmal).
1991 - Zakończenie produkcji Fiata 126p Bis.
20 lipca 1993 - Zostaje wyprodukowany 3 000 000 Polski Fiat 126p.
wrzesień 1994 - Modernizacja nadwozia, wersja "el" (elegant) w oparciu o podzespoły z Cinquecento.
grudzień 1996 - wprowadzenie modelu elx (katalizator spalin - norma EURO1).
styczeń 1997 - wprowadzenie oficjalnej nazwy "Maluch".
styczeń 1999 - Każdy maluch opuszczający fabrykę posiada zagłówki na tylnym siedzeniu (wcześniej nie było ich ponoć dlatego że się nie mieściły, chociaż to nieprawda).
wrzesień 2000 - zakończenie produkcji; limitowana seria 1000 aut w kolorze żółtym lub czerwonym o nazwie Happy End. Ostatni egzemplarz jest żółty i trafił do muzeum Fiata w Turynie. Ostatnie autko, które trafiło na polskie drogi to Fiat Ostatni Maluch Happy End.

Dane techniczne:

Rodzaj silnika:
czterosuwowy, o zapłonie iskrowym, chłodzony powietrzem

Ilość cylindrów:
2

Pojemność skokowa:
594 cm? / 652 cm?

Moc:
17,7 kW (24 KM)

Prędkość obrotowa przy maksymalnej mocy:
4800 obr./min / 4500 obr./min

Skrzynia biegów:
mechaniczna 4-biegowa, biegi II, III, IV synchronizowane

Masa samochodu gotowego do jazdy:
600 kg

Obciążenie maksymalne:
320 kg lub 4 osoby + 40 kg

Maksymalna masa przyczepy:
Z hamulcem: 400 kg
Bez hamulca: 300 kg

Zdolność pokonywania wzniesień:
I bieg: 25%
II bieg: 15%
III bieg: 8,5%
IV bieg: 4,5%
bieg wsteczny: 30%

Prędkości (minimalne...maksymalne):
1 bieg: do 30 km/h
2 bieg: od 13 km/h do 50 km/h
3 bieg: od 21 km/h do 80 km/h
4 bieg: od 27 km/h do 105 km/h
R bieg: do 25 km/h

Hamulce:
hydrauliczne, bębnowe działające na 4 koła o niezależnych obwodach kół przednich i tylnych.

Chłodzenie:
powietrzem, za pomocą dmuchawy promieniowej

Średnie zużycie benzyny:
od 5,2 dm?/100 km do 7,2 dm?/100 km

Średnie zużycie oleju:
od 0,4 dm?/1000 km do 0,7 dm?/1000 km

Pojemność zbiornika paliwa:
21 litrów

Następcą na polskim rynku był
Fiat Cinquecento - http://www.nedds.pl/viewtopic.php?p=65697#65697

Przez wiele lat był jednym z podstawowych samochodów na polskich drogach, doczekał się też bardzo wielu nazw potocznych i zwyczajowych, z których najważniejsza - maluch, stała się pod koniec produkcji tego modelu (1997 rok) jego oficjalną nazwą.

Modele

Prototypy
Do produkcji nie wszedł ani Bombel, ani kombi, ani tym bardziej "maluch" z przednim napędem. W 28-letniej historii Ośrodka Badawczo-Rozwojowego Samochodów Małolitrażowych w Bielsku było wiele interesujących pomysłów, lecz w większości nie wyszły poza fazę prototypu.

Fiat 126 BOMBEL
W 1974 roku w Warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych opracowano nadwozie autka dostawczego. W tym modelu odcięto część dachu wraz z tylnymi słupkami, a w to miejsce wstawiono bąbelkowatą nadbudówkę. Bombel jest samochodem dwuosobowym o ładowności 150 kg.

Fiat 126 LONG
W rok po Bomblu w Ośrodku Badawczo Rozwojowym wykonano "malucha" wydłużonego, czyli Long. Samochód miał o 10cm większy rozstaw osi, a tym samym i więcej miejsca dla pasażerów na tylnej kanapie. Był nieco cięższy od zwykłego PF 126p, więc moc silnika podniesiono do 19kW.

Fiat 126 KOMBI
W 1975 roku konstruktorzy z Bielska przystąpili do prac nad "maluchem" kombi. Powiększono rozstaw osi o 10cm i zwis tylny o 7cm. Aby uzyskać płaską podłogę z tyłu, przebudowie uległ cały przedział silnikowy. Jednostka o pojemności powiększonej do 652 cm? została przystosowana do pracy w układzie poziomym, do czego potrzebna była dmuchawa. W efekcie bagażnik miał 1m? pod dach. Doszły też trzecie drzwi, a tylna kanapa była składana.

W roku 1975 włoscy konstruktorzy zaprojektowali model 126 w wersji combi, po dwóch latach produkcji modelu podstawowego zdecydowano o próbach wprowadzenia do produkcji dłuższej wersji zwanej GIARDINIERA. Miała to być kontynuacja zamysłu realizowanego przez fiata w modelu 500 Giardiniera tj. Combi zaprezentowanego pierwszy raz w roku 1968 sprzedawanego również pod marką Autobianchi. W przypadku modelu 126 Combi zdecydowano o zastosowaniu synchronizacji wszystkich biegów, choć przewidywano pozostawienie silnika o poj. 600 cm? i mocy 23 KM. Do produkcji seryjnej nie doszło ze względu na wprowadzenie do oferty fiata modelu 128 Combi. Zdjęcia Fiata 126 Giardiniera można zobaczyć w czasopiśmie QUATTRORUOTE.

Fiat 126 "RYJEK"
Najpoważniejsze zmiany zaproponowano w projekcie nazwanym, z powodu nieproporcjonalnie wydłużonej maski, "ryjkiem". Do prac przystąpiono w 1977 roku. Powodem było to, że silnik z tyłu utrudniał projektowanie nowych odmian. Maluch z przednim napędem został wydłużony łącznie o 19cm. Silnik o pojemności 650cm? był umieszczony przed przednią osią i chłodzony powietrzem, tłoczonym przez osiową dmuchawę. W przednim zawieszeniu zastosowano kolumny McPherson i pojedyncze wahacze, hamulce były tarczowe. Zbudowano kilka prototypów z silnikiem z przodu. W ostatnim dostęp do bagażnika (ok. 200-litrowego) umożliwiały trzecie drzwi, a dach z tyłu został podniesiony.

Fiat 126 LPT
Skrót LPT oznaczał "Lekki Pojazd Terenowy". Ta odmiana Malucha powstała do zastosowań wojskowych, istniała też wersja na gąsienicach. Wyprodukowano zaledwie kilkadziesiąt sztuk.

Fiat 126 DIESEL
Najbliższy realizacji był pomysł wstawienia do malucha silnika wysokoprężnego. W tym przypadku prowadzono już nawet analizy technologiczne. Idea zrodziła się w początku lat 80, w epoce kartek na benzynę. W grę wchodziły dwa przemysłowe silniki japońskiej firmy Kubota, chłodzone cieczą: trzy- i czterocylindrowy. Ostatecznie wybrano jednostkę większą. Z pojemności 800cm3 osiągała ona 24KM. Samochód z nią stał się nie tylko bardziej dynamiczny, ale i bardziej komfortowy ze względu na mniejsze drgania silnika. Mimo zaawansowania prac nie doszło do seryjnej produkcji, ponieważ japoński jen zaczął gwałtownie zwyżkować i całe przedsięwzięcie przestało mieć ekonomiczny sens.

Fiat 126 el CABRIO (BOSMAL 126 Cabrio )
Najmłodszym prototypem (który wkrótce po powstaniu przeszedł do historii i stał się muzealnym eksponatem) jest Fiat 126 el w wersji kabriolet. OBR już wcześniej wykonywał auta bez dachu, więc gdy Fiat zaczął produkcję modelu el, przygotowano też nowy kabriolet. W Unii Europejskiej zaczęły jednak obowiązywać zaostrzone normy hałasu, których ten samochód nie mógł już spełnić.

Fiat 126p NP

Polski Fiat 126p NPW 1977 roku postanowiono opracować Fiata 126p z przednim napędem przy założeniu maksymalnego wykorzystania elementów dotychczas produkowanego modelu. Przeniesienie do przodu układu napędowego spowodowało konieczność wydłużenia przedniej części pojazdu. W grudniu 1978 roku ukończono budowę pierwszego egzemplarza samochodu PF 126p NP.

Silnik umieszczony został wzdłużnie przed osią kół przednich. Osiągał on moc 19,1 kW przy 4800 obr/min. Przednie koła pojazdu zawieszone były niezależnie na zwrotnicach kolumnowych typu MacPherson. W tylnym zawieszeniu zmieniono jedynie charakterystykę sprężyn i amortyzatorów teleskopowych. Zastosowano nową przekładnię kierowniczą oraz hamulce tarczowe przy kołach przednich. Pierwszy prototyp miał nadwwerie dwudrzwiowe ze zmienioną częścią przednią. W tylnej części powstała przestrzeń bagażowa o objętości ok. 200 dm?. Wykonano też prototyp samochodu o nadwoziu trzydrzwiowym i składanej kanapie tylnej.

Fiat 126p Bis

Fiat 126 BISFiat 126p Bis to najbardziej zmieniona, produkowana seryjnie wersja Malucha.

Jesienią 1987 roku na salonie samochodowym we Frankfurcie odbyła się oficjalna prezentacja samochodu 126 Bis (robocza nazwa "restyling"). Zmianami (800) objęto niemal wszystkie zespoły, a ich opracowanie było w dużej mierze dziełem Polaków.

Zmienione nadwozie typu hatchback zachowało dotychczasowe wymiary. Trzecie drzwi ułatwiały dostęp do bagażnika za tylnym siedzeniem, wygospodarowanego dzięki poziomemu układowi cylindrów. Tylna szyba o zwiększonej wysokości poprawiała widoczność do tyłu. Powiększono boczne wloty powietrza, wlot powietrza do wnętrza umieszczono pod szybą przednią. Na koła nałożono nowe duże kołpaki malowane srebrnym lakierem. Fiat 126 Bis miał bagażnik przedni o pojemności 55 dm? oraz tylny o pojemności 110 dm?, która po wyjęciu półki tylnej i złożeniu oparcia kanapy wzrastała do 480 dm?. Zmniejszenie przedniego bagażnika wynikało z umieszczenia w nim nagrzewnicy, włączonej w obieg cieczy chłodzącej silnik.

Bis dostał nowy silnik 126 A2.000. Kadłub silnika, głowica oraz miska olejowa zostały odlane ze stopu lekkiego. W kadłubie osadzono suche tuleje cylindrowe z żeliwa. Tłoki o średnicy zwiększonej do 80 mm wyposażono w stalowe wkładki stabilizujące. Objętość skokowa wzrosła do 703 cm?, a stopień sprężania do 8,6. Skorygowano także wymiary i kształt krzywek wałka rozrządu i zaworów dolotowych. W układzie zasilania zastosowano opadowy gaźnik dwuprzelotowy z mechanicznym otwieraniem przepustnicy drugiego przelotu i pompką przyspieszającą. Filtr powietrza został wyposażony w papierowy wkład typu panelowego oraz dwa przewody zasysające; jeden dla powietrza zimnego, drugi dla ciepłego (eksploatacja zimą). Bezrozdzielaczowy aparat zapłonowy otrzymał podciśnieniowy regulator kąta wyprzedzenia zapłonu. W układzie smarowania wprowadzono nową pompę oleju z kołami zębatymi o wewnętrznym uzębieniu. Silnik chłodzony był cieczą, a chłodnicę wraz z dwubiegowym elektrowentylatorem umieszczono przy lewej ścianie komory silnikowej. Pompa cieczy chłodzącej została zabudowana w misce olejowej, a napędzana była od wałka rozrządu przez wałek pośredni. Zastosowano alternator o zwiększonej mocy z elektronicznym regulatorem.

Silnik osiągał moc maksymalna 18,5 kW przy 4600 obr./min, a maksymalny moment obrotowy wynosił 47 Nm przy 2500 obr./min. Zmieniona tarcza sprzęgła miała w tej wersji silnika średnicę 160 mm oraz tłumik drgań skrętnych. Zmniejszono przełożenie przekładni głównej na 4,333 (39/9).

W zawieszeniu przednich i tylnych kół poprawiono charakterystykę elementów sprężystych i amortyzatorów. Samochód wyposażono w obręcze kół o średnicy 13-cali oraz opony bezdętkowe o wymiarach 135/70 SR 13. W miejsce stosowanej dotychczas ślimakowej przekładni kierowniczej wprowadzono przekładnię zębatkową z samoczynną regulacją luzu międzyzębnego. Modernizacja samochodu spowodowała wzrost jego masy do 645 kg, ale mimo to poprawiła się dynamika i zmniejszyło zużycie paliwa. Prędkość maksymalna 126 Bis wynosiła 110 km/h, a średnie zużycie paliwa (w teście ECE) 5,5 dm3/100 km, o ponad 1 litr mniej niż wersji podstawowej.

Samochód 126 Bis produkował zakład FSM w Tychach do 1991 r., do chwili uruchomienia produkcji Cinquecento. W podstawowym modelu 126 FL stosowano okresowo niektóre rozwiązania z modelu Bis, np. zębatkową przekładnię kierowniczą i większe koła.

Przekrój Fiata 126p
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/1/1b/PL_Fiat_126p_cut.JPG/800px-PL_Fiat_126p_cut.JPG

Silnik Fiata 126p
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/5/5f/Fiat_126p_engine.jpg/800px-Fiat_126p_engine.jpg

Logo "Polski Fiat" do końca 84r znajdowało się na środku. Znaczek umiejscowiono z boku na krótko przed wprowadzeniem modelu FL.
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/e8/126Logo82.jpg

Fiat 126 Maluch Happy End nr 0175
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/pl/thumb/7/79/Fiat_126_Maluch_Happy_End_nr_0175.jpg/800px-Fiat_126_Maluch_Happy_End_nr_0175.jpg



Fiat 126p to kiedys byl jeden z najlepszych samochodow :D teraz juz troche technika poszła w góre ale i tak zostanie mały Maluch :)

polskie porsche, za mały samochód jak dla mnie :D>

Maluch; wiadomo, mały, ale powiedzcie chociaż że wyczerpujący materiał na temat naszej wypasionej fury.



Kilka dni temu miałem okazje jechac maluchem z 1989 roku w idealnym stanie. Wystawiam mu ocene 9/10 za to ze jest legendą w polsce.

Najładniejsza to była pierwsza seria jeszcze na włoskiej licencji

Książka serwisowa do fiata 126, sportowa jazda samochodem, modyfikacje i regulacje.
http://www.kacpi.info/images/pom.jpg

http://rapidshare.co...Zestaw_126p.rar
LUB
Kliknij tutaj

Hasło to: fiat

jakie jest hasło??

jakie jest hasło??

Preside nie spamuj ;]

moi rodzice mieli kiedys fiata 126p (maluszek);]

Też miałem nawet 3 maluszki :)

maluszki to cudowne auta

24 KM :D to jest moc :) 110km/h z górki :P

bez przesady koleś my mieliśmy malucha to jechaliśmy nim na prostej 137km/h tyle ze to nie był typowy maluch bo to był odrzut z eksportu

Też miałem nawet 3 maluszki :)

maluszki to cudowne auta

24 KM :D to jest moc :) 110km/h z górki :P

bez przesady koleś my mieliśmy malucha to jechaliśmy nim na prostej 137km/h tyle ze to nie był typowy maluch bo to był odrzut z eksportu

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • russ.xlx.pl